Ahlan Wasahlan

Selamat Datang ke alam Insan Bernama Kekasih

Ahad, 8 Ogos 2010

Beratnya Dosaku, Ringannya Amalanku

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum,
Petang 27 Syaaban 1431H, cuaca begitu redup dan nyaman sekali. Sungguh indah dan bertuah sekali kerana aku dapat hidup di dunia ini. Bila merenungkan keindahan dan kebesaran Allah, memang rasa kagum tak kan luput dari dalam diri. Kadang-kadang aku terfikir jua, apalah nilainya aku yang kecil dan hina ni untuk hidup di muka bumi Allah ni. Berapa banyak dosa dan maksiat yang aku lakukan kepada Allah dan sesama makhluk.. Aku pun tak pernah sedar dan tak pernah tau pun waktu bila aku melakukan dosa.. Bila semua dah berlaku barulah rasa bersalah akan menghantui diri.. Itulah lumrah kita sebagai manusia.. Rasa seolah-olah terlalu berat untuk melakukan semua yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang.. Sedangkan Allah tak pernah pun mengharapkan apa-apa balasan dari kita semua..

Dari kecil aku dihantar ke sekolah agama, belajar ilmu dunia dan akhirat, arwah datukku seorang imam masjid, ibu dan bapa saudaraku adalah ustazah dan ustaz, tapi aku berfikir lagi, apalah erti semua tu bagi aku.. Iman memang tak kan boleh diwarisi, ilmu yang boleh diwarisi pula pasti akan berkurang dari tahun ke tahun,generasi ke generasi yang lain. Ohh..!! Bodohnya aku, kenapa aku boleh jadi sebegitu jahil. Sudah tentu aku perlu berusaha sendiri untuk mencari keimanan..

Aku perhatikan orang-orang disekilingku, aku tengok ada yang baik, ada yang sederhana baik, tak ketinggalan ada juga yang jahat. Ke mana pun tempat yang aku pergi buat masa ni menunjukkan perkara yang sama. Dari aku sekolah sampai dah masuk universiti pun aku masih nampak perkara yang sama. Kat sekolah dulu mungkin ada yang sembayang dan menutup aurat kerana peraturan sekolah semata-mata. Tandanya dah ada, lepas je masuk universiti, pelajar lelaki peluk perempuan, masuk kelab malam. Yang perempuan pulak hilang tudung, nampak rambut terburai dah macam pontianak pun ada.. Bukan setakat tu je, ada tu nampak segala lekuk dan bentuk. Mungkin apa yang aku tulis ni macam kurang ajar dan tak sopan jer. Tapi aku cuma nak sedarkan diri aku dan sape2 yang baca artikel aku ni..

Aku pun manusia biasa, sama macam kalian semua. Bahkan mungkin dosa aku lebih banyak tanpa aku sedari. Sekarang dah hampir sangat dengan bulan Ramadhan, barulah semua orang akan terfikir balik untuk beribadat. Macamlah bulan Ramadhan je bulan untuk beribadat. Masya Allah!! Teruknya kita semua ni!!

Rasa sesak dan sebak pulak dada bila ingatkan semua dosa dan kesalahan yang aku dah lakukan sepanjang tahun ni. Tiba-tiba aku rasa amalan aku terlalu sedikit dan tak mungkin mampu untuk menampung dosa-dosa aku. Tu pun belum termasuk dosa-dosa yang aku tak sedar. Kalaulah ditakdirkan Tuhan aku tak sempat sampai ke Ramadhan, mungkin aku pun terus lupa dan alpa. Tu lah pulak kebaikan Ramadhan ni. Aku dah tak sabar nak tunggu Ramadhan datang. Sebab aku akan beroleh kemenangan yang dijanjikan.. Insya Allah. Mudah-mudahan berhasil.

Aku pun punya harapan untuk tahun ini dan tahun-tahun yang seterusnya dalam hidup aku. Aku nak dapatkan balik "al-Quran" yang dah aku hilangkan. Mungkin ni antara kesilapan terbesar dalam hidup aku iaitu mengabaikan tugas aku sebagai "penjaga" al-Quran.. Rasa seram pulak bila teringatkan azab yang menanti.. Tapi aku yakin, Tuhan akan permudahkan jalan kalau aku betul-betul ikhlas.. Cuma itulah yang susah sebenarnya, nak mencari keikhlasan.. Mudah-mudahan Tuhan membantu aku, dalam membantu agamaku. Insya Allah.

Ni jela yang aku mampu tulis untuk petang ni. Hari pun dah hampir senja. Ada tanggungjawab lain yang menanti. Minta maaf kalau ada yang terluka.
Assalamualaikum..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan