Ahlan Wasahlan

Selamat Datang ke alam Insan Bernama Kekasih

Sabtu, 31 Julai 2010

Menjauhkan Diri Daripada Dosa

Kehidupan manusia di muka bumi ini diatur oleh hukum-hukum Allah yang tercantum di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasullullah SAW. Hukum-hukum Allah tersebut jika dijalankan akan memperoleh keberkatan dan pahala. Sebaliknya jika ditinggal atau diabaikan maka akan mendapat dosa dan balasan yang pedih baik di dunia mahupun di akhirat. Dosanya yang dikerjakan akan menambah kegelisahan dalam jiwa sehinggakan kehidupan menjadi tidak tenteram. Rasullullah SAW bersabda maksudnya:

"Dosa adalah sesuatu yang menggelisahkan jiwa kamu, dan kamu tidak senang jika sesuatu dosa itu nampak oleh orang lain" (riwayat Imam Ahmad)

PERINTAH ALLAH AGAR MENINGGALKAN DOSA

Banyak sekali ayat-ayat Al-Quran menjelaskan bahawa yang mengerjakan pekerjaan maksiat dan dosa akan menerima balasan yang pedih daripada Allah SWT. Begitu juga bagi mereka yang sabar dan tabah dalam menempuh cubaan dan godaan akan menjadi insan yang sentiasa dalam lindungan Allah SWT, hati menjadi tenang dan hidup dalam suasana aman dan damai serta terhindar daripada gangguan kejiwaan.

1. BERBUAT DOSA AKAN MENERIMA BALASAN DAN SEKSAAN.

Firman Allah SWT maksudnya:

"Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang-orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi pembalasan(pada hari kiamat), disebabkan apa yabg telah mereka kerjakan." (Al-An'am:120)

2.JANGAN MENGIKUTI ORANG KAFIR DAN BERDOSA

Firman Allah SWT maksudnya:

"Maka bersabarlah kamu untuk melaksanakan ketetapan Tuhanmu, dan janganlah kamu ikuti orang yang berdosa dan orang kafir di antara mereka...". (Al-Insaan:24)

3.MENINGGALKAN DOSA MENDAPAT TEMPAT YANG MULIA.

Firman Allah SWT maksudnya:

"Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar diantara dosa-dosa yang dilarang, kamu mengerjakan, nescaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosa kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga)." (An-Nisaa':31)

4.MEMBERI MAAF MENJAUHKAN DIRI DARIPADA DOSA

Firman Allah SWT maksudnya:

"Dan bagi orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan-perbuatan keji, dan apabila mereka marah,mereka akan memberi maaf." (Asy-Syuura:37)

5.BALASAN BAGI YANG MEMBUAT KEZALIMAN

Firman Allah SWT maksudnya:

"Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang sebelum kamu, ketika mereka berbuat kezaliman, padahal Rasul-Rasul mereka telah datang kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, tetapi mereka sekali-kali tidak hendak beriman. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat dosa." (Yunus: 13)

PEMBAHAGIAAN DOSA

Jika ditinjau dari aspek berat atau ringannya seksaan yang diterima bagi orang yang melakukan dosa, maka dosa itu dapat dibahagikan kepada dua, iaitu dosa besar dan dosa kecil. Bukanlah bererti pembahagiaan ini menunjukkan bahawa dosa kecil itu lebih ringan dan boleh dilakukan, malah dosa kecil jika sering dilakukan maka ia akan menjadi dosa besar. Pembahagiaan ini berdasarkan ayat-ayat Al-Quran dan Hadis Rasullullah SAW.

Firman Allah SWT maksudnya:

"Iaitu orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan keji yang selain dari kesalahan-kesalahan kecil. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas ampunan-Nya." (An-Najm:32)

Rasullullah SAW bersabda maksudnya:

"Dari Usman bin Affan berkata: Aku telah mendengar Rasullullah SAW bersabda: "Setiap orang Islam apabila waktu solat fardu telah tiba, kemudian ia menyempurnakan wuduknya dan melakukan solat dengan khusyuk, melainkan solat itu akan menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan sebelumnya, selama tidak melakukan dosa besar, yang demikian itu berlaku sepanjang masa." (HR: Muslim)

Dalam hadis yang lain, Rasullullah bersabda maksudnya:

"Dari Abu Hurairah berkata: "Sesungguhnya Rasullullah SAW bersabda: "Solat lima waktu dan solat Jumaat sehingga solat Jumaat yang lain itu sebagai penghapus dosa-dosa yang telah dilakukan di antara waktu solat itu, sepanjang tidak melakukan dosa-dosa besar."
(HR: Muslim)

Sebahagian ulama' ada mengatakan tentang dosa, sesungguhnya bahawa tidak mungkin ada dosa besar yang disertai dengan istighfar dan tidak mungkin ada dosa kecil yang dilakukan berulang-ulang dan tidak disertai dengan istighfar. Dengan demikian, dosa tidak ada yang besar atau kecil asal disertai dengan istighfar dan tidak dilakukan secara berulang-ulang. Sesungguhnya Allah SWT akan mengampunkan segala dosa baik dosa besar mahupun dosa kecil kecuali dosa syirik.

Firman Allah SWT maksudnya:

"Allah mengampuni dosa dan menerima taubat lagi keras hukumannya, yang mempunyai kurnia. Tiada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya lah tempat kembali(semua makhluk)." (Al-Mukmin:3)

Firman Allah lagi maksudnya:

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari syirik itu, bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang telah mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya dia telah berbuat dosa yang besar."
(An-Nisa' :48)

Allah SWT berfirman lagi maksudnya:

"Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan sesuatu dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa selain dari syirik itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka sesungguhnya dia telah sesat sejauh-jauhnya." (An-Nisa':116)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan